Hajózni kell!
A római eredetű mondás , hogy „Hajózni muszáj, élni nem.” (Navigare necesse est) nyáron nyeri el igazi értelmét. Napfény, víz, jó társaság, igazi élmény. Mi kell még ehhez? A válasz egyszerű: néhány evező meg egy “hajó”, amivel nekivághatsz a barátaiddal a legizgalmasabb nyári vízisportos kalandnak. Tavaink, folyóink minden nagyobb településén vannak kölcsönzők, ahol kenut, kajakot, csónakot bérelhettek egy hamburger áráért.
Túraajánlatok Budapest és környékére
Ha csak egy napot akartok csónakázni érdemes elmenni Nagymarosig, ahol vízi alkalmatosságot bérelve lecsuroghattok a Szentendrei-sziget kisoroszi szigetcsúcsához. Csak alacsony vízállásnál élvezetes a túra, a mesés part mellett haladva olykor száz méterig is csak térdig ér a Duna. Visszafelé, sodrás ellen - hajós nyelven hegymenetben, de szigorúan a part mentén - kicsit nehezebb a haladás, erre számítani kell!
Ha több napotok van, menjetek a Tisza -tóhoz! A kikötőkben térképet is kaptok a tó kis csatornáiról, átereszeiről, de akár vezetővel is mehettek túrázni. Olyan érintetlen kis területek vannak, ahol be kell húzni a fejeteket a tiszai őserdőben, a nádasok labirintusa között madárleseknél, hódváraknál pihenhettek.
A Szigetközben és a Bodrogon, a felső Tiszán remek egy - vagy éppen többnapos kajak- kenu túrákat lehet szervezni, rengeteg táborhellyel, hajómentes szakaszon, érintetlen tájakon. Érdemes kipróbálni!
Csónak, kajak, kenu
Csónakot akkor érdemes bérelni, ha többen vagytok, egy jó ladikban hatan is elfértek. Mindig kell egy kijelölt parancsnok, ezt érdemes előre megbeszélni, az ő szava szent, akár a kapitányé egy nagyobb hajón.
A kenu az igazi, klasszikus vízi túraeszköz. Gyors, nem nehéz, könnyen partra húzható- vízre ereszthető és elfér benne akár egy heti túrafelszerelés is. Vigyázz, utóbbit mindig vízhatlan, zárható műanyag hordóban tartsátok, a csónak testéhez kötve, hogy borulás esetén ne merüljön le, ne ázzon el semmi! A kölcsönzőkben ilyet is bérelhettek a hajókhoz!
A sebesség királya a kajak, a dupla tollú evezőlapátjával. A gyorsaság borulékonnyá teszi, nem árt vele vigyázni! Egy összeszokott, ritmust tartani tudó legénységgel egy négyszemélyes kajak szinte kisebb motorcsónaknyi sebességet is el tud érni.
Az evezés, vízi közlekedés aranyszabályai
Érdemes megfogadni Busi László ezredes, a Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság vezetőjének vízi kódexét:
Egyetlen csónak sem indulhat el, hogy a rakterében ne legyen annyi mentőmellény, ahány ember beül!
A csónakok kötelező tartozéka a pótevező, a vontatókötél, ha korán indultok vagy későn érkeztek akkor a lámpa, a feltöltött, vízhatlan tartóba helyezett telefon is jól jöhet! A kikötőben indulás előtt adjátok le a telefonszámotokat, s jegyezzétek fel a kikötőmester elérhetőségét is!
A folyó nem a tiétek! Főleg a Dunán erős, sűrű hajóforgalmmal kell számolni! Éppen ezért csak a part mentén haladhattok, fordulásnál is oda kell figyelni, minél rövidebb ideig keresztezzétek a bójákkal kijelölt hajóutat.
A hajóban nincs árnyék, napszúrás ellen mindig legyen rajtatok fehér vagy világos kalap, sapka! Ha viharba kerültök azonnal irány a part, ilyenkor elő kell venni az esőköpenyt, s jelezni a vízirendőröknek a poziciótokat, azonnal értetek indulnak egy motorcsónakkal!
Több napos túrán legyen veletek felnőtt kísérő, egy napos kölcsönzéseknél pedig mindig tudja a kikötőmester, hányan, hova indultatok!