Közlekedj okosan!
Okosan közlekedni 2024-ben már okos telefonokat, az ezekben megtalálható képrögzítést, navigációs berendezéseket, applikációkat jelenti. Ez rendben is van, ha közben figyelsz, nem dugod be a füled zenét hallgatva, nem a telefonod képernyőjét bámulod, nem futóverseny helyszínének használod az utcát. Az okos eszközt okosan kell használni, amibe nem tartozik bele, hogy egy közlekedési balesetet fotózol le vele!
A mai tizenévesek akkor veszik csak komolyan a közlekedést, amikor betöltve a 14. életévüket már megérinti őket a benzingőz. Elmúltál 14? A kötelező vizsga után már vezethetsz robogót, később jelentkezhetsz autóvezető tanfolyamra is. Közlekedés pszichológusok szerint ez a felelősség az, ami a felnőttség egyik alappillére, amikor a közlekedésben már nem csak az a fontos, hogy a gyerek eljusson A-ból B-be valahogy, hogy majd a felnőttek ezt intézik, a felnőttek vigyáznak rá, hanem neki is be kell tartania a közlekedési szabályokat.
Dávid Mónika rendőr őrnagy, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság Balesetmegelőzési Bizottságának titkára hosszú évek óta elemzi, s így jól ismeri a tizenévesek közlekedési szokásait, közlekedési morálját. Anyaként azt vallja, most nevelődnek ki a jövő sofőrjei, így az autóban ülő gyerekeknél nagyon fontos a személyes példamutatás. A tiniknek azt tanácsolja, hogy aki autót akar vezetni, az tizenévesen már ne csak utas legyen, hanem figyelje azt, a sofőr hogyan reagál a közlekedési helyzetekre, beszélje meg vele a táblák, jelzések értelmezését, így sokkal könnyebb lesz később a KRESZ vizsga.
- Ma az okos eszközök világában már rengeteg olyan applikáció van, ami segítségével könnyebb megtanulni a szabályokat, a lényeg inkább azon van, hogy ezeket be is kell tartani. Emlékszem, kamasz koromban én is olyan voltam, hogy próbára tettem a határokat, de a közlekedés terén ez felelőtlenség, az életével játszik aki így gondolkodik. Lehet, hogy nem szexi a bukósisak, de nélküle kerékpározni is életveszélyes, nem hogy motorra, robogóra pattanni. Lehet, hogy a filmekben menő a Halálos iram, de az életben, az úttesten a szó szoros értelmében halálos lehet, ha valaki csak a gázpedált, gázkart ismeri.
A szabályok betartása és a felelősségérzet kialakulása mellett nagyon fontos etikai szabályai is vannak a közlekedésnek. Mások szerencsétlenségét, tragédiáját nem hogy képen rögzíteni, megbámulni sem illő, gondolj bele, mit éreznél, ha kiszolgáltatva, a bajban nem segíteni akarnak neked, hanem lefényképezi, levideózzák a tragédiát?
Gáspár Attila mentőtiszt szerint ehhez szorosan hozzátartozik az, hogy ha egy tini baleset tanúja lesz, akkor ugyan vegye elő a telefonját, de ne azért hogy fotózzon, hanem azonnal hívjon segítséget. Ez állampolgári kötelesség, mi több, ha jogosítványa is lesz majd egy tininek, s részt vesz a közlekedésben, akkor büntetőjogi felelősséggel járhat a segítségnyújtás elmulasztása:
- Nem várjuk el senkitől, hogy képzett mentő legyen, de az elsősegélynyújtás alapjait bizony meg kell tanulni a jogosítvány megszerzéséhez, és adott esetben bátornak kell lenni ezek alkalmazásában is. Minden srácnak azt ajánlom, csukja be a szemét, s gondoljon arra, mi van, ha őt éri baleset, s mások csak bámulják, fotózzák, elmennek mellette, átlépnek rajta, s ezen múlik az élete. A mentőket felhívva szakértő tanácsot kap mindenki, mit csináljon egy baleset helyszínén, a diszpécserek kikérdezik mit lát, így próbálnak segíteni, bátorságot adni, miközben útnak indítják a profi mentőegységet.
Ez az igazi érettség, felelősség, amivel valaki akár tizenévesen is a közlekedés részévé válhat.