A média hatása a testképre
Mennyit beszélgettek a barátaiddal a súlyotokról, diétákról és a cardio edzésekről? Ha úgy érzed, hogy a közösségi oldalakat böngészve egyre többször megakad a szemed a legújabb „súlycsökkentő” termékeken, akkor érdemes elgondolkodnod azon, hogy milyen testkép él benned. Természetesen a testkép egy olyan fogalom, amelyre nagyon sok minden hat: a környezeted megjegyzései, az életviteled, és a média is. Sőt, manapság talán ez a leghangsúlyosabb befolyásolási tényező.
Sovány modellek
A társadalomban nagyon vitatott kérdés a média által megjelenített sovány modellek hatása a kialakuló testképre. Sokak szerint nem is kellene alkalmazni a túl sovány modelleket, akik gyakran maguk is evészavarral küzdenek, de a médiának köszönhetően mégis követendő példaként állnak sok fiatal előtt.
Reklám
A mindennapjaidat átjáró reklámokból is állandóan az az üzenet érkezik, hogy a tökéletes a mérce, aminél kevesebbel ne érd be: ragyogóan fényes haj, feszes bőr, tökéletes alak.
Közösségi média
Ráadásul a közösségi média is negatív hatással van mind a lányok, mind a fiúk testképére. A felmérések szerint minden közösségi oldalnak vannak kisebb-nagyobb negatív hatásai a felhasználókra nézve, de az Instagram idéz elő leggyakrabban testképzavart és nyugtalanságot a fiatalokban.
Tömegkommunikáció
A tömegkommunikáció által közvetített üzenet által a soványságot nem csak a szépséggel kapcsolod össze, hanem a sikerességgel, a boldogsággal is. Ez azért veszélyes, mert minden ember boldogságra vágyik, és így könnyen juthatsz arra a tudattalan következtetésre, hogy akkor leszel boldog és népszerű, ha fogyni kezdesz. Ez a folyamat sajnos gyakran kóros súlyvesztésig is elmegy. Főleg azért is, mert a médiában (pl.: magazinok címlapján) látott képek tulajdonképpen nem valósak, hiszen a modellek extrém módon ki vannak sminkelve, és a kép, amit látsz, már számítógépes utómunka terméke.
Szexulizáció
A médiában jelenlevő szexualizáció is erőteljesen hathat rád. Ennek köszönhetően úgy tekinthetsz a másik személyre, hogy kizárólag a szexuális megjelenése, viselkedése, vonzereje határozza meg az értékét. Ez a hamis kép befolyásolhat téged abban, hogy ha nem látod magadat vonzónak, akkor egyenesen értéktelennek tartod magad.
Ez a túlzott szexualizáció úgy is megjelenik, hogy a másik személyt szexuális tárgyként kezelik: a másik „arra jó”, hogy nekem jó legyen.
A médiában megjelenő szexualizáció továbbgyűrűzik a személyközi kommunikációba is. Majd megjelenhet az úgynevezett önszexualizáció, ami azt jelenti, hogy magamat is a másik szexuális tárgyaként értelmezem, így az értékességemet attól teszem függővé, hogy mennyire vagyok vonzó.
Ha kérdéseid vannak, szeretnél pozitívabb testképet kialakítani és ehhez segítséget keresel, akkor:
Térítésmentesen kereshetsz fel segítő szakembert az Oázis Lelkigondozó és Mentálhigiénés Szolgálatnál: oazis.jezsuita.hu
Célcsoport: elsősorban fiatal felnőttek, egyedülállók és családosok
Könyvajánló:
Dr. med. Elisabeth Raith-Paula: Élő adás a testemből, (Kecskemét-Széchenyivárosi Közösségépítő Egyesület, 2017)